Surface Tension – Lenneke van der Goot
22 oktober t/m 19 november 2022

Opening op zaterdag 22 oktober van 16 – 18 uur

In grote tekeningen, kleine tekeningen, site-specific installaties en murals suggereert Lenneke van der Goot ruimtes en plekken die toegankelijk zijn, maar die de toeschouwer geen houvast bieden. Soms in zwart en wit, dan weer kleurrijk en zinderend, worden deze ruimtes bevolkt door veelkantige objecten, precaire bouwsels, gewichtloze wolkenkrabber- kathedralen en kluwen-achtige kronkelsculpturen. Getekende objecten lijken te zweven, in ander werk laat zij driedimensionale vormen uit het papier komen of is de tekening zelf opgebouwd uit verschillende lagen.

In haar werk probeert Van der Goot iets van de complexiteit te visualiseren die zij in het dagelijks leven ervaart. Zoals de drukte van de stad, de parallelle werelden die via beeldschermen en andere kanalen tot ons komen en de manier waarop je je tot dit alles kunt verhouden. Zoals verdwalen in de veelheid aan informatie, de grootsheid van dit alles, of juist erin opgaan en de schoonheid ervan ervaren. Ze probeert deze dualiteit te belichten in haar werk, waarin ze geen pasklare antwoorden heeft, maar de verbeelding aan het woord laat en niet-functionele constructies en structuren onderzoekt.

Zoals in de nieuwe Surface Tension Series, een reeks ogenschijnlijk gelaagde tekeningen waarin beelden zich opstapelen. Er worden nieuwe verbindingen gelegd, maar er blijft ook veel verborgen. Een metafoor voor de intensiteit van visuele prikkels, waarin zowel een verleidelijkheid schuilgaat maar ook het overzicht en begrip steeds complexer worden.

 

In Van der Goots tekeningen wordt dit alles niet letterlijk verbeeld. Zij probeert een wereld te scheppen die weliswaar gevoed wordt door wat ze om zich heen waarneemt, maar die losgezongen is van de werkelijkheid en een eigen metaforisch universum vormt. Zo probeert ze in haar tekeningen grip te krijgen op de wereld achter de zichtbare werkelijkheid.

Van der Goot positioneert zich met haar werk als tekenaar in brede zin. Ze won in 2014 de EposPress Tekeningen Prijs voor jong talent en in 2022 de Grafiekprijs Pim Olivier. Ze maakte tekeningen-installaties voor onder andere de Papier Biennale in Museum Rijswijk, advocatenkantoor Kennedy van der Laan, Kunsthal KAdE, Drawing Centre Diepenheim en Museum van Bommel van Dam. Haar werk werd getoond tijdens de beurzen Amsterdam Drawing en Paper Positions Berlin. Haar praktijk wordt momenteel ondersteund door een de Kunstenaar Basis beurs van het Mondriaan Fonds.