In Transit – Rosa Everts
23 oktober t/m 20 november 2021
Tijdelijkheid, vergankelijkheid en het onbekende zijn terugkerende thema’s in het werk van de Groninger kunstenaar Rosa Everts. Dit is niet uit nostalgie naar vroeger, maar vanuit een interesse voor de continue veranderlijkheid van alles. Het werk gaat daarbij nadrukkelijk over de mens en haar leefomgeving. Vaak probeert de kunstenaar een tijdsverloop te verbeelden: hoe plekken veranderen in de tijd, hoe dingen verdwijnen of hoe mensen zich bewegen door tijd en ruimte. De laatste jaren is het werk van Everts geëngageerder geworden, en gaat het vaker over de gevolgen van de grootschalige menselijke aanwezigheid op de wereld.
Na jaren werk te hebben gemaakt met lege gebouwen en winkelleegstand als uitgangspunt is er in het huidige werk veel aandacht voor de reizende mens: hoe de mensheid zich over een steeds meer globaliserende wereld bewegen. De in de tentoonstelling getoonde serie Scanner gaan hier nadrukkelijk over. Het zijn tekeningen van bagage, zoals je dat zou kunnen zien door de bagagescanner op een vliegveld. Rosa Everts heeft eerder werk gemaakt waarin pakketten en bagagestukken te zien zijn waarbij de inhoud onbekend blijft. De spanning in dat werk zat hem vaak in het mysterie, het onbekende. In de Scanner-serie is juist alles zichtbaar. De kijker wordt als het ware een voyeur in de privéwereld van de reiziger. Het werk refereert naar situaties waarin je je medepassagiers met nieuwsgierigheid, maar soms ook lichte argwaan bekijkt. Wie zijn al die mensen met wie je straks in het vliegtuig stapt? Wat hebben ze allemaal bij zich? Alles is zichtbaar, maar daardoor nog niet meteen herkenbaar. In die zin is ‘het onbekende’ nog steeds een aanwezige factor in deze serie tekeningen.
Ook Pandemic, een verzameling van 150 kleine tekeningetjes van mensen die als enige overeenkomst hebben dat ze een mondkapje dragen, referereert aan de globalisering. De pandemie kon namelijk zo toeslaan doordat wij als mensheid met zo velen zijn, en ons zo massaal over de wereld verplaatsten.
Bekijk hier een video over dit project.
Everts’ werkwijze is vrij divers. Vaak worden foto’s afgedrukt op tekenpapier, om er daarna overheen te tekenen, schilderen of plakken. Deze techniek stelt de kunstenaar in staat verschillende situaties of momenten te combineren in één beeld. Doordat de tekeningen transparant blijven, wekken ze de suggestie maar half aanwezig te zijn, als bijvoorbeeld iets uit het verleden.
De laatste jaren krijgt het werk steeds vaker vorm in ruimtelijke installaties waarbij, net als in het werk op papier, onogelijke hoeken vaak boven museale muren worden verkozen. Hierbij experimenteert Evers steeds vaker met licht en/of audio. Technische diversiteit is belangrijk voor de kunstenaar. Ze houdt er van om te spelen en experimenteren met materiaal. Vaak uit dat zich in werk dat zich technisch niet meteen laat duiden, maar een beetje raadselachtig blijft.
In het algemeen kan worden gezegd dat de kunstwerken van Rosa Everts reflecteren hoe zij de tijd waarin ze leeft ervaart, zonder dat daarbij meteen een standpunt in wordt genomen, maar juist wordt uitgezoomd om het onderwerp van meerdere kanten te belichten. Daarbij zoekt zij naar beelden die wellicht specifiek zijn voor een bepaalde situatie of gebeurtenis, maar ook een universele waarde bezitten en voor veel mensen herkenbaar zijn.