The World According to CH.A.R.P – Paul van der Eerden, Chris Baaten, Romy Muijrers, Ad Schouten
7 april t/m 5 mei 2018
Opening op zaterdag 7 april om 17 uur door Patty Wageman, directeur van Museum De Buitenplaats
Het tekenwerk van Paul van der Eerden, die in 2014 al bij galerie with tsjalling: exposeerde, is vanaf 8 april te zien in een groot overzicht in Museum De Buitenplaats in Eelde. Reden om Paul uit te nodigen om in de galerie zelf een tentoonstelling samen te stellen van kunstenaars wiens werk hij waardeert en waar hij een artistieke verwantschap mee voelt. Hij nodigde drie kunstenaars uit, waarnaast een selectie tekeningen van Van der Eerden zelf te zien is.
Bij de tekeningen van Paul van der Eerden (1954) wordt men gedwongen langzaam te kijken. In zijn minutieuze tekeningen in potlood of pen ontrolt zich een universum in een unieke abstraherende beeldtaal. Het zijn poëtische beelden die refereren naar taal, seksualiteit en etnografische kunst. Ze zetten de kijker vaak op het verkeerde been, maar voor wie langer blijft kijken ontrafelt zich een wereld vol stiekeme visuele grapjes.
Ook Chris Baaten (1954) probeert je in de war te brengen. Hij stapelt in zijn tekeningen en beelden veel contrasterende stijlvormen op elkaar. We tonen voor het eerst de tekeningen van Baaten, die als beeldhouwer bekendheid geniet. Zijn tekeningen zijn autonome werken, die wel vaak een verbinding hebben met zijn sculpturen. Deze relatie laten we zien met een aantal recente keramische beelden.
De tekeningen van Romy Muijrers (1990) laten een innerlijke reis zien naar haar persoonlijke herinneringen aan verloren momenten. Zoals haar dromerige herinneringen zijn de beelden die ze schept geen duidelijke verhalen. Het papier, waarop ze diepzwart neropotlood en spaarzaam kleur gebruikt, is dikwijls in vormen gescheurd of geknipt en in lagen opgebouwd. Daardoor krijgen de bijna obsessieve tekeningen een driedimensionaal, bijna sculpturaal karakter.
Ad Schouten (1946-2017) is bekend door zijn indringende (zelf)portretten, waarin wordt verwezen naar de kunstgeschiedenis. Hij legt daarbij grote interesse aan de dag voor bijvoorbeeld de door het sociaalrealisme beïnvloede schilderkunst uit de voormalige DDR of voor de modernistische beeldtaal van het Interbellum. Schouten overleed kort nadat hij voor deze expositie werd gevraagd. Omdat hij erg naar deze tentoonstelling uitkeek is besloten zijn werk wel in de expositie te laten zien.